
ADVERTISEMENT

In the past few years signs of foul play in the
peer-reviewed literature have cropped up
across the scientific publishing world
Credit: Mike Watson Images/Thinkstock

ADVERTISEMENT

More Science » News

Permanent Address: http://www.scientificamerican.com/article/for-sale-your-name-here-in-a-prestigious-science-journal/

For Sale: “Your Name Here” in a Prestigious Science
Journal
An investigation into some scientific papers finds worrying irregularities

By Charles Seife |  December 17, 2014 | Véalo en español | 0

Klaus Kayser has been publishing electronic journals for so long he can

remember mailing them to subscribers on floppy disks. His 19 years of

experience have made him keenly aware of the problem of scientific

fraud. In his view, he takes extraordinary measures to protect the journal

he currently edits, Diagnostic Pathology. For instance, to prevent authors

from trying to pass off microscope images from the Internet as their own,

he requires them to send along the original glass slides.

Despite his vigilance, however, signs of possible research misconduct

have crept into some articles published in Diagnostic Pathology. Six of

the 16 articles in the May 2014 issue, for instance, contain suspicious

repetitions of phrases and other irregularities.* When Scientific

American informed Kayser, he was apparently unaware of the problem.

"Nobody told this to me," he says. "I'm very grateful to you."

Diagnostic Pathology, which is owned by Springer, is considered to be a

reputable journal. Under Kayser’s stewardship, its “impact factor”—a

crude measure of a journal's reputation, generated by number of times the article is cited in the published scientific

literature—is 2.411, which puts it solidly in the top quarter of all scientific journals tracked by Thomson Reuters in its

Journal Citation Reports, and 27th out of the 76 ranked pathology journals.

Kayser’s journal is not alone. In the past few years similar signs of foul play in the peer-reviewed literature have

cropped up across the scientific publishing world—including those owned by publishing powerhouses Wiley, Public

Library of Science, Taylor & Francis and Nature Publishing Group (which publishes Scientific American).

The apparent fraud is taking place as the world of scientific publishing—and research—is undergoing rapid change.

Scientists, for whom published articles are the route to promotion or tenure or support via grants, are competing

harder than ever before to get their articles into peer-reviewed journals. Scientific journals are proliferating on the

Web but, even so, supply is still unable to keep up with the ever-increasing demand for respectable scientific outlets.

The worry is that this pressure can lead to cheating.

The dubious papers aren't easy to spot. Taken individually each research article seems legitimate. But in an

investigation by Scientific American that analyzed the language used in more than 100 scientific articles we found

evidence of some worrisome patterns—signs of what appears to be an attempt to game the peer-review system on an

industrial scale.

For example, one of the articles published in the May 2014 Diagnostic Pathology looks on the surface like a typical

meta-analysis of the peer-reviewed literature. Its authors—eight scientists from Guangxi Medical University in

China—assess whether different variations in a gene known as XPC can be linked to gastric cancer. They find no such

For Sale: “Your Name Here” in a Prestigious Scie... http://www.scientificamerican.com/article/for-sale...

1 of 5 05/29/2015 10:42 AM



link, and concede that their paper isn't the final word on the matter:

“However, it is necessary to conduct large sample studies using standardized unbiased genotyping methods,

homogeneous gastric cancer patients and well-matched controls. Moreover, gene–gene and

gene–environment interactions should also be considered in the analysis. Such studies taking these factors

into account may eventually lead to our better, comprehensive understanding of the association between the

XPC polymorphisms and gastric cancer risk.”

A perfectly normal conclusion for a perfectly ordinary paper. It is nothing that should set off any alarm bells. Yet,

compare it with a paper published several years earlier in the European Journal of Human Genetics (which is owned

by Nature Publishing Group), a meta-analysis of whether variations in a gene known as CDH1 could be linked to

prostate cancer (PCA):

“However, it is necessary to conduct large trials using standardized unbiased methods, homogeneous PCA

patients and well-matched controls, with the assessors blinded to the data. Moreover, gene–gene and

gene–environment interactions should also be considered in the analysis. Such studies taking these factors

into account may eventually lead to our better, comprehensive understanding of the association between the

CDH1−160 C/A polymorphism and PCA risk.”

The wording is almost identical, down to the awkward phrase, "lead to our better, comprehensive understanding."

The only substantial differences are the specific gene (CDH1 rather than XPC) and the disease (gastric cancer rather

than PCA).

This is not a simple case of plagiarism. Many seemingly independent research teams have been plagiarizing the same

passage. An article in PLoS ONE may eventually lead to "our better, comprehensive understanding" of the association

between mutations in the XRCC1 gene and thyroid cancer risk. Another in the International Journal of Cancer

(published by Wiley) might eventually lead to "our better, comprehensive understanding" of the association between

mutations in the XPA gene and cancer risk—and so on. Sometimes there are minor variations in the wording but in

more than a dozen articles we found almost identical language with different genes and diseases seemingly plunked

into the paragraph, like an esoteric version of Mad Libs, the parlor game in which participants fill in missing words in

a passage.

We have found other examples of fill-in-the-blanks research. A search for the phrase "excluded because of obvious

irrelevance" retrieved more than a dozen research articles of various types—all but one written by scientists from

China. "Using a standardized form, data from published studies" also yields more than a dozen research articles, all

from China. "Begger's funnel plot" gets dozens of hits, all from China.

“Beggers funnel plot” is particularly revealing. There is no such thing as a Beggers funnel plot. "It doesn't exist.

That's the point," says Guillaume Filion, a biologist at the Center for Genomic Regulation in Barcelona, Spain (pdf). A

statistician named Colin Begg and another statistician named Matthias Egger each invented tests and tools to look

for biases that creep into meta-analyses. "Begger's funnel plot" appears to be an accidental hybrid of the two names.

Filion spotted the proliferation of "Begger's" tests by accident. While looking for trends in medical journal articles, he

found papers that had almost identical titles, similar choices in graphics and the same quirky errors, such as

"Begger's funnel plot." He reckons that the papers came from the same source, even though they are ostensibly

written by different groups of authors. "It's difficult to imagine that 28 people independently would invent the name

of a statistical test," Filion says. "So that's why we were very shocked."

A quick Internet search uncovers outfits that offer to arrange, for a fee, authorship of papers to be published in

peer-reviewed outlets. They seem to cater to researchers looking for a quick and dirty way of getting a publication in

a prestigious international scientific journal.

In November Scientific American asked a Chinese-speaking reporter to contact MedChina, which offers dozens of

scientific "topics for sale" and scientific journal "article transfer" agreements. Posing as a person shopping for a

scientific authorship, the reporter spoke with a MedChina representative who explained that the papers were already

For Sale: “Your Name Here” in a Prestigious Scie... http://www.scientificamerican.com/article/for-sale...

2 of 5 05/29/2015 10:42 AM



more or less accepted to peer-reviewed journals; apparently, all that was needed was a little editing and revising. The

price depends, in part, on the impact factor of the target journal and whether the paper is experimental or

meta-analytic. In this case, the MedChina rep offered authorship of a meta-analysis linking a protein to papillary

thyroid cancer slated to be published in a journal with an impact factor of 3.353. The cost: 93,000 RMB—about

$15,000.

The most likely intended outlet for the MedChina-brokered paper is Clinical Endocrinology. It is one of five journals

with an impact factor of 3.353 and the closest in subject matter. "Obviously, it's a matter of great concern," says John

Bevan, a senior editor at the journal. "I'm distraught to think of this going on and flooding the market."

Approximately two weeks after being contacted by Scientific American Bevan confirmed that a suspicious-looking

article about biomarkers for papillary thyroid cancer—and which had an author added during the paper

revisions—was identified and rejected.

See Also:

1. What Your Pet Reveals about You a day ago scientificamerican.com ScientificAmerican.com
Much of the funding for these suspect papers comes from the Chinese government. Of the first 100 papers identified

by Scientific American, 24 had received funding from the National Natural Science Foundation of China (NSFC), a

governmental funding agency roughly equivalent to the U.S.'s National Science Foundation. Another 17

acknowledged grants from other government sources. Yang Wei, president of NSFC, confirmed that the 24 suspicious

papers identified by Scientific American were subsequently referred to the Foundation's Bureau of Discipline,

Inspection, Supervision and Auditing (pdf), which investigates several hundred allegations of misconduct each year.

"Tens of disciplinary actions have been taken by NSFC annually for research misconduct, though cases of

ghostwriting are less common," Yang e-mailed. Last year one of the agency's disciplinary actions involved a scientist

who purchased a grant proposal from an Internet site. Yang stresses that the agency takes steps to combat

misconduct, including the recent installation of a "similarity check" for possible plagiarism in grant proposals. (In the

year since the system went online the check found several hundred cases of "considerable similarities" out of some

150,000 grant applications, Yang claims.) But when it comes to paper mills, Yang says, "we do not have much

experience about this issue and are certainly glad to listen to your suggestions."

Some publishers are only now catching up to the problem of Chinese paper mills. "I wasn't aware there was a market

out there for authorship," says Jigisha Patel, BioMed Central's associate editorial director for research integrity. Now

that BioMed Central (which is owned by Springer and publishes Diagnostic Pathology) has been alerted to the issue,

Patel says,"we now can look into it and address it." Within two weeks of being contacted by Scientific American,

BioMed Central announced that it had identified roughly 50 manuscripts that had been assessed by phony peer

reviewers. The publisher told the Retraction Watch blog that "a third party may be involved, and influencing the peer

review process." It is possible that these manuscripts came from paper mills. We were able to look at the titles and

authors of about half a dozen of those papers. All appear very similar in style and subject matter to other paper

mill-written meta-analyses, and all were from groups of Chinese authors.

Other publishers have begun to combat the flood of dubious papers. Damian Pattinson, editorial director of PLoS

ONE, says the journal instituted safeguards last April. "[E]very meta-analysis we get has to go through a specific

editorial check..." that forces authors to provide additional information, including a justification for why they

performed the study in the first place, he says. "As a result of this, the rate of papers that are actually getting to

reviewers has dropped by about 90 percent. So we are very aware of this issue." Even so, the list compiled by

Scientific American contains four suspect papers that were published in PLoS ONE after the safeguards were

instituted, and authorship on an upcoming PLoS ONE article was put up for sale by MedChina as this article was

being written. When we asked Pattinson about these, he replied: “We will correct and retract papers if there is any

indication of misconduct. It’s a problem issue and one that we’re very aware of.”

BMC, Public Library of Science and other the publishers use plagiarism-checking software to try to cut down on

fraud. Software, however, doesn't always solve the issue of plagiarism in journals, Patel warns, paper mills “add

another layer of complexity to the problem. It's very worrying."

Publishers at the moment are fighting an uphill battle. "Without insider information it's very difficult to police this,"

Clinical Endocrinology's Bevan says. CE and its publisher, Wiley, are trying to close loopholes in the editorial process

to flag suspicious late changes in authorship and other irregularities. "You have to accept that people are submitting

things in good faith and honesty," Bevan says.

For Sale: “Your Name Here” in a Prestigious Scie... http://www.scientificamerican.com/article/for-sale...

3 of 5 05/29/2015 10:42 AM



That is the essential threat. Now that a number of companies have figured out how to make money off of scientific

misconduct, that presumption of honesty is in danger of becoming an anachronism. "The whole system of peer review

works on the basis of trust," Pattinson says. "Once that is damaged, it is very difficult for the peer review system to

deal with."

"We've got a problem here," Filion says. He believes that the deluge is just beginning. "There is so much pressure

and so much money at stake that were going to see all sorts of excesses in the future."

Additional reporting by Paris Liu.

The list below is 100 published articles that would seem to have the hallmarks of fill-in-the-blanks science. Inclusion

in this list does not imply that any given article was written by a paper mill nor does it imply that the article is

definitely plagiaristic. Given the pattern of writing and these articles' similarities to previously published work,

however, we believe they are worthy of scrutiny by their publishers. >>View the list

There are many more suspicious articles out there; and more are being published every day. These are simply the

first 100 we found.

*Correction (2/13/15): This sentence was edited after posting. The original cited the number of articles in the May

2014 issue of Diagnostic Pathology as 14.

Further Reading:

Filion, Guillaume. "A flurry of copycats on PubMed."

Oransky, Ivan. "Publisher discovers 50 manuscripts involving fake peer reviewers."

Ioannidis J.P.A., Chang C. Q., Lam T. K., Schully S. D., Khoury M. J. "The Geometric Increase in Meta-Analyses from

China in the Genomic Era." PLoS ONE 8(6): e65602. doi:10.1371/journal.pone.0065602

Hvistendahl, Mara. "China's Publication Bazaar." Science, 29 November 2013, pp. 1035–1039. DOI:

10.1126/science.342.6162.1035

Recommended For You

1.

Genghis Khan's Genetic Legacy Has Competition 3 months ago scientificamerican.com ScientificAmerican.com
Evolution
2.

Anomalous Events That Can Shake One’s Skepticism to the Core 7 months ago scientificamerican.com
ScientificAmerican.com Mind & Brain
3

Where Is Human Evolution Taking Us? 8 months ago scientificamerican.com ScientificAmerican.com Features

For Sale: “Your Name Here” in a Prestigious Scie... http://www.scientificamerican.com/article/for-sale...

4 of 5 05/29/2015 10:42 AM


